Contact

de Twist in de media

januari 2012 Zilveren Camera

Fotograaf Jan-Dirk van der Burg nam de foto voor NRC next tijdens de workshop. Hij won er de 2e prijs mee in de serie dagelijks nieuws.

De foto was dit jaar te zien in het Fotomuseum Den Haag en is opgenomen in het jaarboek Zilveren Camera 2011.

2 maart 2011

Op de Dag van de Waardering gaven we verschillende gratis workshops Spelen met Waardering.

februari 2011

Coach van de maand in de nieuwsbrief van CoachConfetti

13 juli 2010

Interview in Management Team door John van Schagen

Marrie Rietveld
Coach sinds: 2001
Bureau: De Twist
Focus: personal-, mental- en conflictcoach, loopbaanbegeleiding, sparringpartner, hr-supervisor

Marrie Rietveld werkte jarenlang als P&O’er voor een zorginstelling en het Residentie Orkest, toen ze in 2001 besloot om op eigen benen te gaan staan. De Twist richt zich sindsdien op ‘coaching voor duurzame groei’. “De keuze voor een eigen bureau werd vooral gevoed omdat ik zo mijn eigen ontwikkeling een extra impuls zou kunnen geven. De keuze voor zelfstandigheid was dus een heel bewuste. Ik combineerde het in eerste instantie met het interim P&O-werk, maar sinds kort richt ik me enkel nog op coaching.” Klanten werft ze vooral via bestaande contacten. Oude opdrachtgevers bijvoorbeeld waarvoor ze in het verleden interim-klussen heeft verricht. Daarnaast vinden geïnteresseerden haar via internet en het via via circuit.

Het zijn volgens Rietveld bepaald geen gemakkelijke tijden voor coaches. Want, zo zegt ze, de markt is behoorlijk verzadigd. Geen boodschap aan de crisis en ambitieus genoeg om toch van start te gaan als coach? Zoek in dat geval een niche. Specialiseer u in een bepaald segment. Goed voor uw Google-ranking en van coachingbureaus met een breed pakket zijn er immers al legio. Specialisatie lijkt het toverwoord. “Je moet daarom meer dan ooit de focus leggen op de doelgroep waarop je bent gericht. Onderzoek je eigen marktwaarde. Waarin schuilt jouw meerwaarde?

Vervolgens is het zaak om mensen te laten ervaren wat coaching voor ze betekenen kan. Dat kan op allerlei plaatsen. Van netwerkborrels tot verjaardagen en kroeggesprekken. Je moet je laten zien.” Om u toch niet helemaal vast te pinnen aan één onderdeel, adviseert Rietveld om samenwerkingsverbanden aan te gaan met partners. Vul elkaar aan en zorg voor een win-win-situatie. “Dat betekent namelijk dat u interessante klussen kunt aannemen zonder daarin zelf de specialist te moeten zijn.”

Een goede coach heeft in ieder geval voldoende empatisch vermogen ontwikkeld. Ontbreekt het aan die knobbel, dan raadt Rietveld u met klem aan om een andere uitdaging te zoeken. “En stap niet in de valkuil dat je gaat adviseren. Mensen moeten zelf de antwoorden vinden. Zie een coach als een instrument waarmee mensen antwoord vinden op vragen die hen bezig houden. Een coach die iets uitstraalt als ‘ik weet wat goed is en stuur daar op aan’ doet het in mijn ogen niet goed.”